Makalah Usuluddin 2
BAB I
PENDAHULUAN
A.
LATAR BELAKANG
Istilah ushuluddin tidak ditemukan dalam Al-Quran dan hadis. Istilah
ini sepertinya dibuat oleh para ulama dan ahli kalam Islam pada pertengahan
abad kedua Hijriah. Pada masa itu dimulainya pembahasan-pembahasan teologi dan
keyakinan sebagai pengaruh dari sebagian kehidupan politik dan sosial di
tengah-tengah umat Islam, sehingga memunculkan kelompok-kelompok dan
golongan-golongan mazhab. Mereka masing-masing menetapkan batasan Islam dan
keyakinan-keyakinannya sendiri.
Dalam beberapa hadis diisyaratkan tentang Islam yang memiliki
dasar-dasar dan rukun-rukun. Misalnya, disebutkan dalam sebuah hadis dari Imam
Shadiq As yang menjawab
pertanyaan tentang akidah-akidah Islam yang harus diyakini, “Kesaksian atas tauhid (keesaan Allah) dan kenabian Nabi
Muhammad Saw, percaya terhadap apa yang datang dari Allah, membayar zakat
dan memberikan jiwanya pada wilayah Ahlulbait Nabi Saw.”
Dalam hadis Imam Baqir As disebutkan, “Islam mempunyai lima
dasar: Shalat, zakat, puasa, haji dan wilayah, dimana
berwilayah ini paling penting di antara yang lainnya.”[4]Hadis-hadis
dari para Imam Syiah ini menunjukkan bahwa sebagian perkara-perkara itu
berkaitan dengan agama Islam yang jika tidak meyakininya akan menyebabkan
pengingkaran atas agama.
B.
RUMUSAN MASALAH
1.
Bagaimana pengertian ushuluddin?
2.
Bagaimana dalil-dalil tentang
ushuluddin?
3.
Bagaimana Pengertian ushuluddin
menurut beberapa ulama?
BAB II
PEMBAHASAN
Ushuluddin
(lawan kata Furu’uddin) berasal dari bahasa Arab, yaitu أصول الدين). Uṣūl adalah
dasar, fondasi. Sedangkan al-Dīn adalah agama. Sehingga
apabila digabungkan menjadi Uṣūl al-Dīn berarti adalah
dasar-dasar keyakinan agama Islam. Uṣul al-Dīn juga bahkan
sering disebut dengan ilmu kalam, atau bahkan ilmu tauhid, dan mungkin juga
ilmu teologi.
Ilmu
usuluddin dinamakan dengan ilmu kalam antara lain kerana :
1.
di antara persoalan yang menjadi
pokok pembahasannya ialah kalam Allah SWT, iaitu Al-Qur’an, apakah azali atau
non azali;
2.
ulama’ kalam (mutakalimin), kerana
pengaruh penggunaan dalil-dalil yang jelas pada pembicaraan-pembicaraan mereka
mengesahkan mereka sebagai ahli-ahli bicara. Hal ini sesuai dengan ucapan kata
kalam itu sendiri yang bererti bicara atau ucapan; dan
3.
pembuktian kepercayaan yang
digunakan serupa dengan lojika dalam filsafat. Untuk membezakan dengan lojika,
maka dinamakan ilmu kalam.
Ilmu usuluddin dinamakan ilmu tauhid kerana pokok
pembahasannya bertujuan memurnikan keesaan Allah SWT, di samping memantapkan
keyakinan terhadap pokok-pokok kepercayaan lainnya. Hal ini kerana ilmu tauhid
menerangkan kepercayaan tentang wujud Allah SWT dan sifat-sifat yang wajib,
mustahil dan harus yang ada pada Allah SWT. Demikian pula tentang sifat-sifat
yang wajib, mustahil dan harus ada pada rasul-rasul-Nya. Penamaan ilmu
usuluddin dengan ilmu akidah atau akaid kerana dua hal yang disebut terakhir
ini merupakan padanan ilmu tauhid.
B.
Dalil-Dalil
Ilmu Ushuluddin
Firman
Allah ta’ala:
(فاعلم
أنه لا إله إلا الله واستغفر لذنبك)
Mafhumnya:
“Maka ketahuilah bahawa tiada tuhan yang layak disembah melainkan Allah dan
mohonlah keampunan bagi dosamu…”
[Surah
Muhammad, ayat 19].
Ayat
di atas mengandungi dua perintah Allah ta’ala; iaitu pertama (فاعلم أنه لا إله إلا
الله) dan kedua (واستغفر لذنبك ).
Al-Shaykh
‘Ali ibn Ahmad al-Wahidi dalam kitabnya al-Wajiz fi Tafsiri`l-Qur’ani`l-‘Aziz
mentafsirkan perintah pertama dengan berkata: “Maka tetaplah di atas tauhid
dengan ilmumu”.
Al-Shaykh
Muhammad Nawawi al-Bantani pula dalam kitab tafsirnya al-Tafsiru`l-Munir
mentafsirkan perintah pertama di atas begini:
“Apabila
engkau (wahai Muhammad) telah mengetahui bahawa tauhid dan ketaatan adalah
punca kebahagiaan, manakala syirik dan kederhakaan pula adalah punca kecelakaan
maka tetapkanlah ilmu ketauhidan dan amalan yang menjadi tuntutan ilmu
ketauhidan tersebut “.
Al-Hafiz
al-Muhaddith ‘Abdu`Llah al-Habashi berkata dalam kitabnya Sarihu`l-Bayan fi
al-Radd ‘ala Man Khalafa`l-Qur’an:
“…ayat
ini adalah sebahagian al-Quran yang mengandungi isyarat kepada dua ilmu; iaitu
ilmu tauhid dengan firman-Nya: (فاعلم أنه لا إله إلا الله) dan ilmu furuk
(cabangan) dengan firman-Nya: (واستغفر لذنبك). Sebenarnya Allah ta’ala
menyatakan terlebih dahulu tentang suatu (perintah) yang mengandungi isyarat
kepada ilmu tauhid sebelum menyatakan suatu (perintah) yang mengandungi isyarat
kepada ilmu cabangan. Dengan itu, kita dapat mengetahui bahawa ilmu tauhid itu
lebih utama daripada ilmu cabangan, dan ilmu tauhid itu adalah ilmu yang paling
afdal, paling tinggi martabatnya, paling mulia dan yang pertama berbanding
dengan ilmu-ilmu lain..”.
Al-Imam
al-Bukhari meriwayatkan daripada Abu Hurayrah radiya`Llahu ‘anhu bahawa
Rasulullah salla`Llahu ‘alayhi wa sallam ditanyakan tentang amalan yang paling
utama, lalu baginda bersabda:
إِيمَانٌ
بِاللهِ وَرَسُولِهِ
Mafhumnya:
“Keimanan dengan Allah dan Rasul-Nya”
Ini
kerana amalan soleh tanpa keimanan dengan Allah dan Rasul-Nya tidak akan
diterima.
Al-Imam
al-Ghazali berkata:
لا
تـَصِحُّ الـْعِبَادَةُ إِلا بَعْدَ مَعْرِفَةِ الـْمَعْبُودِ
Bermaksud:
“Ibadah tidak sah melainkan selepas mengenali Tuhan yang berhak disembah”
Ini
kerana sesiapa yang tidak mengenali Allah ta’ala, bahkan menyerupakan-Nya
dengan makhluk seperti menyerupakan Allah ta’ala dengan sinaran cahaya, atau
berpegang bahawa Allah ta’ala wujud bertempat seperti berada atau mendiami
langit atau berada atau duduk di atas Arasy atau berada di mana-mana, atau
mensifatkan dengan sifat makhluk, maka sebenarnya dia tidak menyembah Allah
ta’ala tetapi menyembah sesuatu yang tergambar dalam khayalannya sendiri. Oleh
itu, ibadahnya tidak sah kerana dia telah mensyirikkan Allah ta’ala.
Ibn
Majah meriwayatkan daripada Jundub ibn Abdu`Llah; dia berkata:
كُـنـَّا مَعَ النَّبـِيِّ وَنـَحْنُ
فِتــْيَانٌ حَزَاوِرَةٌ فَتــَعَلَّمْنَا الإِيمَانَ قَبـْلَ أَن نـَتـَعَلَّمَ الـْقُرْءَانَ,
ثــُمَّ تـَعَلَّمْنَا الـْقُرْءَانَ فـَازْدَدْنـَا بِهِ إِيمَانــًا
Mafhumnya:
“Kami pernah bersama Nabi salla`Llahu ‘alayhi wa sallam ketika kami
kanak-kanak. Ketika itu, kami mempelajari iman sebelum kami mempelajari
al-Quran, kemudian setelah kami mempelajari al-Quran maka bertambahlah iman
kami dengan mempelajari al-Quran ”
[Al-Hafiz
al-Busiri mensahihkan hadis ini seperti dalam kitabnya Misbahuz-Zujajah].
Pengajaran
dan Istifadah:
Menuntut
ilmu tauhid (ilmu iman, ilmu usuluddin, ilmu kalam atau ilmu ma’rifah) adalah
wajib ke atas setiap mukallaf. Utamanya iman ke atas amal soleh kerana:
1. Iman
itu sentiasa wajib dipegang di dalam hati sehingga mati, bukan seperti solat
yang diamalkan pada waktu tertentu.
2. Persoalan
imanlah yang akan ditanya terlebih dahulu apabila masuk ke gerbang alam akhirat
iaitu alam barzakh.
3. Dengan
iman, seseorang yang berdosa layak untuk diampunkan oleh Allah ta’ala dan
dimasukkan ke dalam syurga.
4. Dengan
iman, seseorang yang berdosa akhirnya layak keluar dari neraka dan memasuki
syurga meskipun dengan iman yang paling sedikit.
5. Tanpa
iman yang sahih, amalan soleh seseorang itu tidak akan diterima oleh Allah
ta’ala meskipun dengan amalan soleh yang paling banyak.
C. Pengertian Ilmu Kalam
(Ushuluddin) menurut para Ulama
Menurut ulama-ulama Ahli Sunnah:
“Ilmu Ushuluddin ialah ilmu yang
membahas padanya tentang prinsipprinsip kepercayaan agama dengan dalil-dalil
yang qath’I (Al-Quran dan hadis mutawatir) dan dalil-dalil akal fikiran.”
Sebutan lain bagi Ilmu Ushuludin adalah Ilmu Teologi (ketuhanan), karena
membahas tentang ke-Tauhidan (ke-Esaan) Allah, sifat, dan asma (nama) Allah.
Sebutan lain yang lebih populer adalah Ilmu Kalam karena bahasan yang
sedang ramai dibahas pada saat lahirnya Ilmu Kalam adalah masalah kalam (firman
Allah). Di samping itu, pembahasan ilmu ini menggunakan metode ilmu mantiq
(logika) sedangkan kata mantiq secara etimologi bahasa sinonim dengan kalam.
Syekh Muhammad
Abduh menjelaskan ilmu kalam
sebagai suatu ilmu yang membahas tentang wujud Allah, sifat-sifat wajib yang
ada bagi-Nya, sifat-sifat jaiz yang disifatkan bagi-Nya, dari sifat-sifat yang
tidak ada bagi-Nya, juga membahas tentang rasul-rasul Allah untuk menetapkan
kebenaran risalahnya, apa yang wajib ada pada dirinya, hal-hal jaiz yang
dihubungkan pada diri mereka, dan hal-hal terlarang yang dihubungkan kepada
diri mereka.
Ibnu
Kholdun menjelaskan ilmu kalam
sebagai ilmu yang berisi alasan-alasan untuk mempertahankan
kepercayaan-kepercayan iman dengan menggunakan dalil-dalil pikiran dan berisi
bantahan-bantahan terhadap orang-orang yang menyeleweng dari kepercayaan salaf
dan ahli sunnah. Menurutnya, ilmu kalam ini berpijak dari rukun iman yang harus
dipercayai oleh setiap muslim agar memperoleh keselamatan di dunia dan akhirat.
Rukun iman ini harus dibuktikan dengan cara yang rasional.
Mustafa
Abdul Raziq menjelaskan ilmu kalam
sebagai ilmu yang sangat erat hubungannya dengan keyakinan iman atau aqidah
seseorang yang berasal dari argumen-argumen yang rasional.
Al-Farabi merupakan seorang tokoh
muslim yang jenius pada masa kejayaannya. Beliau mengemukakan ilmu kalam
sebagai suatu ilmu yang mempelajari tentang ketauhidan atau keesaan zat Allah
dan sifat-sifatnya beserta eksistensi-eksistensinya, mulai yang berkenaan
dengan masalah dunia hingga masalah sesudah mati yang berlandaskan doktrin
Islam.
Ilmu kalam sering juga disebut dengan ilmu tauhid atau ushuludin. Pokok bahasan ilmu tauhid memfokuskan pada keesaan
Allah baik dzat maupun keesaan-Nya. Ilmu kalam juga disebut
dengan Ilmu Aqidah atau Ilmu Ushuludin. Hal ini dikarenakan banyak
membicarakan persoalan-persoalan yang berhubungan dengan
kepercayaan-kepercayaan dan dasar-dasar ajaran agama. Bagi orang Kristen, ilmu
kalam disebut sebagai ilmu theologi.
BAB III
PENUTUP
A. Kesimpulan
Ushuluddin
(lawan kata Furu’uddin) berasal dari bahasa Arab, yaitu أصول الدين). Uṣūl adalah
dasar, fondasi. Sedangkan al-Dīn adalah agama. Sehingga
apabila digabungkan menjadi Uṣūl al-Dīn berarti adalah
dasar-dasar keyakinan agama Islam. Uṣul al-Dīn juga bahkan
sering disebut dengan ilmu kalam, atau bahkan ilmu tauhid, dan mungkin juga
ilmu teologi.
Ilmu
usuluddin dinamakan dengan ilmu kalam antara lain kerana :
1.
di antara persoalan yang menjadi
pokok pembahasannya ialah kalam Allah SWT, iaitu Al-Qur’an, apakah azali atau
non azali;
2.
ulama’ kalam (mutakalimin), kerana
pengaruh penggunaan dalil-dalil yang jelas pada pembicaraan-pembicaraan mereka
mengesahkan mereka sebagai ahli-ahli bicara. Hal ini sesuai dengan ucapan kata
kalam itu sendiri yang bererti bicara atau ucapan; dan
3.
pembuktian kepercayaan yang
digunakan serupa dengan lojika dalam filsafat. Untuk membezakan dengan lojika,
maka dinamakan ilmu kalam.
B. Saran
Penulis menyadari bahwa makalah ini masih jauh dari
sempurna. Maka penulis mohon kritik dan saran guna perbaikan untuk masa yang
akan datang.
DAFTAR
PUSTAKA
·
Amadi, Ali, al-Ahkam fi
Ushul al-Ahkam, Riset oleh: Ibrahim Azuz, Beirut, 1405 H/1985 M.
·
Ibnu Taimiyah, Ahmad, Muwafiqat
Shahih al-Manqul li Sharih al-M'qul, Beirut, 1405 H/1985 M.
·
Ibnu Maitsam Bahrani, Maitsam, Qawa'id
al-Maram fi Ilm al-Kalam, Riset oleh: Ahmad Husaini dan Mahmud Mar'asyi,
Tehran, 1406 H.
·
Ibnu Nadim, Al-Fahrast
Post a Comment for "Makalah Usuluddin 2"