Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Makalah Usuluddin 2


BAB I
PENDAHULUAN

A.    LATAR BELAKANG
Istilah ushuluddin tidak ditemukan dalam Al-Quran dan hadis. Istilah ini sepertinya dibuat oleh para ulama dan ahli kalam Islam pada pertengahan abad kedua Hijriah. Pada masa itu dimulainya pembahasan-pembahasan teologi dan keyakinan sebagai pengaruh dari sebagian kehidupan politik dan sosial di tengah-tengah umat Islam, sehingga memunculkan kelompok-kelompok dan golongan-golongan mazhab. Mereka masing-masing menetapkan batasan Islam dan keyakinan-keyakinannya sendiri.
Dalam beberapa hadis diisyaratkan tentang Islam yang memiliki dasar-dasar dan rukun-rukun. Misalnya, disebutkan dalam sebuah hadis dari Imam Shadiq As yang menjawab pertanyaan tentang akidah-akidah Islam yang harus diyakini, “Kesaksian atas tauhid (keesaan Allah) dan kenabian Nabi Muhammad Saw, percaya terhadap apa yang datang dari Allah, membayar zakat dan memberikan jiwanya pada wilayah Ahlulbait Nabi Saw.”
Dalam hadis Imam Baqir As disebutkan, “Islam mempunyai lima dasar: Shalat, zakat, puasa, haji dan wilayah, dimana berwilayah ini paling penting di antara yang lainnya.”[4]Hadis-hadis dari para Imam Syiah ini menunjukkan bahwa sebagian perkara-perkara itu berkaitan dengan agama Islam yang jika tidak meyakininya akan menyebabkan pengingkaran atas agama.

B.     RUMUSAN MASALAH
1.      Bagaimana pengertian ushuluddin?
2.      Bagaimana dalil-dalil tentang ushuluddin?
3.      Bagaimana Pengertian ushuluddin menurut beberapa ulama?


BAB II
PEMBAHASAN

A.    Pengertian Ilmu Ushuluddin (Uṣul al-Dīn)
Ushuluddin (lawan kata Furu’uddin) berasal dari bahasa Arab, yaitu أصول الدين). Uṣūl adalah dasar, fondasi. Sedangkan al-Dīn adalah agama. Sehingga apabila digabungkan menjadi Uṣūl al-Dīn berarti adalah dasar-dasar keyakinan agama Islam. Uṣul al-Dīn juga bahkan sering disebut dengan ilmu kalam, atau bahkan ilmu tauhid, dan mungkin juga ilmu teologi.
Ilmu usuluddin dinamakan dengan ilmu kalam antara lain kerana :
1.      di antara persoalan yang menjadi pokok pembahasannya ialah kalam Allah SWT, iaitu Al-Qur’an, apakah azali atau non azali;
2.      ulama’ kalam (mutakalimin), kerana pengaruh penggunaan dalil-dalil yang jelas pada pembicaraan-pembicaraan mereka mengesahkan mereka sebagai ahli-ahli bicara. Hal ini sesuai dengan ucapan kata kalam itu sendiri yang bererti bicara atau ucapan; dan
3.      pembuktian kepercayaan yang digunakan serupa dengan lojika dalam filsafat. Untuk membezakan dengan lojika, maka dinamakan ilmu kalam.
Ilmu usuluddin dinamakan ilmu tauhid kerana pokok pembahasannya bertujuan memurnikan keesaan Allah SWT, di samping memantapkan keyakinan terhadap pokok-pokok kepercayaan lainnya. Hal ini kerana ilmu tauhid menerangkan kepercayaan tentang wujud Allah SWT dan sifat-sifat yang wajib, mustahil dan harus yang ada pada Allah SWT. Demikian pula tentang sifat-sifat yang wajib, mustahil dan harus ada pada rasul-rasul-Nya. Penamaan ilmu usuluddin dengan ilmu akidah atau akaid kerana dua hal yang disebut terakhir ini merupakan padanan ilmu tauhid.

B.     Dalil-Dalil Ilmu Ushuluddin
Firman Allah ta’ala:
(فاعلم أنه لا إله إلا الله واستغفر لذنبك)
Mafhumnya: “Maka ketahuilah bahawa tiada tuhan yang layak disembah melainkan Allah dan mohonlah keampunan bagi dosamu…”
[Surah Muhammad, ayat 19].
Ayat di atas mengandungi dua perintah Allah ta’ala; iaitu pertama (فاعلم أنه لا إله إلا الله) dan kedua (واستغفر لذنبك ).
Al-Shaykh ‘Ali ibn Ahmad al-Wahidi dalam kitabnya al-Wajiz fi Tafsiri`l-Qur’ani`l-‘Aziz mentafsirkan perintah pertama dengan berkata: “Maka tetaplah di atas tauhid dengan ilmumu”.
Al-Shaykh Muhammad Nawawi al-Bantani pula dalam kitab tafsirnya al-Tafsiru`l-Munir mentafsirkan perintah pertama di atas begini:
“Apabila engkau (wahai Muhammad) telah mengetahui bahawa tauhid dan ketaatan adalah punca kebahagiaan, manakala syirik dan kederhakaan pula adalah punca kecelakaan maka tetapkanlah ilmu ketauhidan dan amalan yang menjadi tuntutan ilmu ketauhidan tersebut “.
Al-Hafiz al-Muhaddith ‘Abdu`Llah al-Habashi berkata dalam kitabnya Sarihu`l-Bayan fi al-Radd ‘ala Man Khalafa`l-Qur’an:
“…ayat ini adalah sebahagian al-Quran yang mengandungi isyarat kepada dua ilmu; iaitu ilmu tauhid dengan firman-Nya: (فاعلم أنه لا إله إلا الله) dan ilmu furuk (cabangan) dengan firman-Nya: (واستغفر لذنبك). Sebenarnya Allah ta’ala menyatakan terlebih dahulu tentang suatu (perintah) yang mengandungi isyarat kepada ilmu tauhid sebelum menyatakan suatu (perintah) yang mengandungi isyarat kepada ilmu cabangan. Dengan itu, kita dapat mengetahui bahawa ilmu tauhid itu lebih utama daripada ilmu cabangan, dan ilmu tauhid itu adalah ilmu yang paling afdal, paling tinggi martabatnya, paling mulia dan yang pertama berbanding dengan ilmu-ilmu lain..”.
Al-Imam al-Bukhari meriwayatkan daripada Abu Hurayrah radiya`Llahu ‘anhu bahawa Rasulullah salla`Llahu ‘alayhi wa sallam ditanyakan tentang amalan yang paling utama, lalu baginda bersabda:
إِيمَانٌ بِاللهِ وَرَسُولِهِ
Mafhumnya: “Keimanan dengan Allah dan Rasul-Nya”
Ini kerana amalan soleh tanpa keimanan dengan Allah dan Rasul-Nya tidak akan diterima.
Al-Imam al-Ghazali berkata:
لا تـَصِحُّ الـْعِبَادَةُ إِلا بَعْدَ مَعْرِفَةِ الـْمَعْبُودِ
Bermaksud: “Ibadah tidak sah melainkan selepas mengenali Tuhan yang berhak disembah”
Ini kerana sesiapa yang tidak mengenali Allah ta’ala, bahkan menyerupakan-Nya dengan makhluk seperti menyerupakan Allah ta’ala dengan sinaran cahaya, atau berpegang bahawa Allah ta’ala wujud bertempat seperti berada atau mendiami langit atau berada atau duduk di atas Arasy atau berada di mana-mana, atau mensifatkan dengan sifat makhluk, maka sebenarnya dia tidak menyembah Allah ta’ala tetapi menyembah sesuatu yang tergambar dalam khayalannya sendiri. Oleh itu, ibadahnya tidak sah kerana dia telah mensyirikkan Allah ta’ala.
Ibn Majah meriwayatkan daripada Jundub ibn Abdu`Llah; dia berkata:
كُـنـَّا مَعَ النَّبـِيِّ وَنـَحْنُ فِتــْيَانٌ حَزَاوِرَةٌ فَتــَعَلَّمْنَا الإِيمَانَ قَبـْلَ أَن نـَتـَعَلَّمَ الـْقُرْءَانَ, ثــُمَّ تـَعَلَّمْنَا الـْقُرْءَانَ فـَازْدَدْنـَا بِهِ إِيمَانــًا
Mafhumnya: “Kami pernah bersama Nabi salla`Llahu ‘alayhi wa sallam ketika kami kanak-kanak. Ketika itu, kami mempelajari iman sebelum kami mempelajari al-Quran, kemudian setelah kami mempelajari al-Quran maka bertambahlah iman kami dengan mempelajari al-Quran ”
[Al-Hafiz al-Busiri mensahihkan hadis ini seperti dalam kitabnya Misbahuz-Zujajah].
Pengajaran dan Istifadah:
Menuntut ilmu tauhid (ilmu iman, ilmu usuluddin, ilmu kalam atau ilmu ma’rifah) adalah wajib ke atas setiap mukallaf. Utamanya iman ke atas amal soleh kerana:
1.      Iman itu sentiasa wajib dipegang di dalam hati sehingga mati, bukan seperti solat yang diamalkan pada waktu tertentu.
2.      Persoalan imanlah yang akan ditanya terlebih dahulu apabila masuk ke gerbang alam akhirat iaitu alam barzakh.
3.      Dengan iman, seseorang yang berdosa layak untuk diampunkan oleh Allah ta’ala dan dimasukkan ke dalam syurga.
4.      Dengan iman, seseorang yang berdosa akhirnya layak keluar dari neraka dan memasuki syurga meskipun dengan iman yang paling sedikit.
5.      Tanpa iman yang sahih, amalan soleh seseorang itu tidak akan diterima oleh Allah ta’ala meskipun dengan amalan soleh yang paling banyak.

C.    Pengertian Ilmu Kalam (Ushuluddin) menurut para Ulama

Menurut ulama-ulama Ahli Sunnah:

 “Ilmu Ushuluddin ialah ilmu yang membahas padanya tentang prinsipprinsip kepercayaan agama dengan dalil-dalil yang qath’I (Al-Quran dan hadis mutawatir) dan dalil-dalil akal fikiran.

Sebutan lain bagi Ilmu Ushuludin adalah Ilmu Teologi (ketuhanan), karena membahas tentang ke-Tauhidan (ke-Esaan) Allah, sifat, dan asma (nama) Allah.

Sebutan lain yang lebih populer adalah Ilmu Kalam karena bahasan yang sedang ramai dibahas pada saat lahirnya Ilmu Kalam adalah masalah kalam (firman Allah). Di samping itu, pembahasan ilmu ini menggunakan metode ilmu mantiq (logika) sedangkan kata mantiq secara etimologi bahasa sinonim dengan kalam.

Syekh Muhammad Abduh menjelaskan ilmu kalam sebagai suatu ilmu yang membahas tentang wujud Allah, sifat-sifat wajib yang ada bagi-Nya, sifat-sifat jaiz yang disifatkan bagi-Nya, dari sifat-sifat yang tidak ada bagi-Nya, juga membahas tentang rasul-rasul Allah untuk menetapkan kebenaran risalahnya, apa yang wajib ada pada dirinya, hal-hal jaiz yang dihubungkan pada diri mereka, dan hal-hal terlarang yang dihubungkan kepada diri mereka.

Ibnu Kholdun menjelaskan ilmu kalam sebagai ilmu yang berisi alasan-alasan untuk mempertahankan kepercayaan-kepercayan iman dengan menggunakan dalil-dalil pikiran dan berisi bantahan-bantahan terhadap orang-orang yang menyeleweng dari kepercayaan salaf dan ahli sunnah. Menurutnya, ilmu kalam ini berpijak dari rukun iman yang harus dipercayai oleh setiap muslim agar memperoleh keselamatan di dunia dan akhirat. Rukun iman ini harus dibuktikan dengan cara yang rasional.

Mustafa Abdul Raziq menjelaskan ilmu kalam sebagai ilmu yang sangat erat hubungannya dengan keyakinan iman atau aqidah seseorang yang berasal dari argumen-argumen yang rasional.

Al-Farabi merupakan seorang tokoh muslim yang jenius pada masa kejayaannya. Beliau mengemukakan ilmu kalam sebagai suatu ilmu yang mempelajari tentang ketauhidan atau keesaan zat Allah dan sifat-sifatnya beserta eksistensi-eksistensinya, mulai yang berkenaan dengan masalah dunia hingga masalah sesudah mati yang berlandaskan doktrin Islam.

Ilmu kalam sering juga disebut dengan ilmu tauhid atau ushuludin. Pokok bahasan ilmu tauhid memfokuskan pada keesaan Allah baik dzat maupun keesaan-Nya. Ilmu kalam juga disebut dengan Ilmu Aqidah atau Ilmu Ushuludin. Hal ini dikarenakan banyak membicarakan persoalan-persoalan yang berhubungan dengan kepercayaan-kepercayaan dan dasar-dasar ajaran agama. Bagi orang Kristen, ilmu kalam disebut sebagai ilmu theologi.


BAB III
PENUTUP

A.    Kesimpulan
Ushuluddin (lawan kata Furu’uddin) berasal dari bahasa Arab, yaitu أصول الدين). Uṣūl adalah dasar, fondasi. Sedangkan al-Dīn adalah agama. Sehingga apabila digabungkan menjadi Uṣūl al-Dīn berarti adalah dasar-dasar keyakinan agama Islam. Uṣul al-Dīn juga bahkan sering disebut dengan ilmu kalam, atau bahkan ilmu tauhid, dan mungkin juga ilmu teologi.
Ilmu usuluddin dinamakan dengan ilmu kalam antara lain kerana :
1.      di antara persoalan yang menjadi pokok pembahasannya ialah kalam Allah SWT, iaitu Al-Qur’an, apakah azali atau non azali;
2.      ulama’ kalam (mutakalimin), kerana pengaruh penggunaan dalil-dalil yang jelas pada pembicaraan-pembicaraan mereka mengesahkan mereka sebagai ahli-ahli bicara. Hal ini sesuai dengan ucapan kata kalam itu sendiri yang bererti bicara atau ucapan; dan
3.      pembuktian kepercayaan yang digunakan serupa dengan lojika dalam filsafat. Untuk membezakan dengan lojika, maka dinamakan ilmu kalam.

B.     Saran
Penulis menyadari bahwa makalah ini masih jauh dari sempurna. Maka penulis mohon kritik dan saran guna perbaikan untuk masa yang akan datang.
DAFTAR PUSTAKA
·         Amadi, Ali, al-Ahkam fi Ushul al-Ahkam, Riset oleh: Ibrahim Azuz, Beirut, 1405 H/1985 M.
·         Ibnu Taimiyah, Ahmad, Muwafiqat Shahih al-Manqul li Sharih al-M'qul, Beirut, 1405 H/1985 M.
·         Ibnu Maitsam Bahrani, Maitsam, Qawa'id al-Maram fi Ilm al-Kalam, Riset oleh: Ahmad Husaini dan Mahmud Mar'asyi, Tehran, 1406 H.
·         Ibnu Nadim, Al-Fahrast


Post a Comment for "Makalah Usuluddin 2"