Hambatan penerapan bank Islam di Aceh
BAB I
PENDAHULUAN
A.
Latar Belakang
Jauh sebelum munculnya idea tentang
penubuhan sistem perbankan Islam di Indonesia atau di Aceh. Para
ulama dan cendekiawan Islam sama ada yang berada di pertubuhan-pertubuhan keagamaan ataupun di Institusi Pendidikan Tinggi
(IPT) dan swasta, telah melakukan kajian dan mengemukakan pendirian mereka tentang
faedah (interest) bank dan riba. Sebagai contoh, K.Hj. Mansor pada tahun 1973,
telah bercadang untuk menubuhkan sebuah bank Islam. Namun hasrat beliau tersebut tidak mendapat
persetujuan oleh regim Sukarno yang
berkuasa pada saat itu. Kerana dianggap akan melahirkan konflik agama di Indonesia dan dapat menganggu
kestabilan negara.
Perbincangan tentang faedah
(interest) bank dan riba tidak
berhenti
setakat itu sahaja. Para ulama
dan cendekiawan Muslim terus melakukan kajian dan perbincangan berkenaan dengan faedah (interest) bank. Hal tersebut dapat dibuktikan dengan pelbagai
artikel yang
ditulis oleh Mohammad
Hatta, Naib Presiden
Republik Indonesia pertama dan beliau
merupakan tokoh
ekonomi kerakyatan serta dikenali sebagai “Bapak Koperasi
Indonesia”.
Salah
satu artikel penting Muhammad Hatta yang diterbitkan awal tahun 1950 yang bertajuk “Kedudukan
Bank dalam Masyarakat”, menjelaskan tentang
mudharat atau
keburukan riba. Namun demikian, Muhammad Hatta berpendapat bahawa riba untuk tujuan produktif iaitu sejumlah tambahan wang yang dibayar pada pokok pinjaman untuk tujauan produktif adalah merupakan bahagian dari keuntungan dari wang yang dipinjamkan dan
oleh sebab itu pada pendapatnya ia
tidaklah termasuk riba,
asalkan
kadar faedahnya rendah.
Selain ulama dan cendekiawan yang mengeluarkan
idea
dan
pendapat
mereka tentang faedah (interest) bank secara peribadi, terdapat juga
ulama yang bergabung dalam pertubuhan-pertubuhan Islam mengadakan perbincangan.
Seperti
Majelis Tarjih Muhammadiyah pada muktamar di Sidoarjo
Jawa Timur tahun 1968 memutuskan bahawa faedah (interest) bank yang
ditetapkan oleh bank-bank milik Negara kepada pelanggan dan
juga
sebaliknya , hukumnya syubhat, ertinya belum jelas akan
halal dan haram.
Sedangkan Bahsul Masail NU (Nahdatul Ulama) memfatwakan faedah (interest) bank yang diamalkan di bank-bank di Indonesia adalah halal kerana
tidak ada syarat pada masa
akad. Sedangkan adat yang berlaku
tidak
dapat begitu
sahaja dijadikan syarat. Perbedaan pandangan dan pendapat oleh para ulama (antara Muhammadiyah dan
NU) sangat mempengaruhi masyarakat awam. Hal tersebut mengakibatkan kesan negatif dalam
kehidupan bermasyarakat, iaitu menyebabkan perselisihan dan
perpecahan
sesama umat
Islam. Sehubungan
dengan itu,
bagi menghindari
terjadinya perpecahan dan perselisihan yang berkepanjangan, maka MUI
mengemukakan ideanya untuk mengadakan mesyuarat khas yang membahas isu faedah (interest) bank yang
selama ini menjadi
perselisihan pendapat
oleh para ulama Indonesia.
B.
Rumusan Masalah
1.
Apa itu perbankan?
2.
Apakah pengertian
bank Aceh syariah?
3.
Bagaimana hambatan
penerapan bank islam di Aceh?
BAB II
PEMBAHASAN
A.
Pengertian Perbankan
Perbankan adalah kata
terbitan daripada “bank”. Bank merupakan institusi yang
menawarkan perkhidmatan kewangan seperti jagaan wang, pertukaran mata wang pemberian jaminan
dan
terimaan bil pertukaran. Perbankan Islam didefinisikan secara umumnya sebagai urusan perbankan yang
bebas daripada unsur riba dan berasaskan kepada prinsip-prinsip Syariah. Bentuk urus
niaga yang selari dengan Syariah Islam adalah pengkosian untung
dan
rugi (profit and loss sharing).
Pada
bab ini akan membincangkan dua institusi kewangan Islam yang
sedang berkembang di Aceh, iaitu;
Bank
Mandiri
Syariah
Cawangan
Aceh dan
Bank Aceh Syariah. Meskipun ada berapa lagi bank-bank yang beroperasikan dengan sistem Syariah di Aceh seperti
Bank
Muamalat Indonesia,
Bank
Negara Indonesia Syariah dan
Bank Danamon Syariah.
Kedua
bank ini dipilih untuk dikaji kerana sebagaimana diketahui Bank Syariah
Mandiri adalah bank Syariah di peringkat nasional yang
pertama membuka cawangan di
Aceh sedangkan Bank Aceh Syariah adalah satu-satunya bank Syariah milik
pemerintah kerajaan Aceh dan hanya ada di wilayah Aceh. Juga dengan pemilihan kedua
bank tersebut
dapat mendedahkan sejauh mana peranan MPU dapat diberikan kepada bank-bank di dua peringkat yang berbeza tersebut.
B.
Pengertian Bank Aceh Syariah
Bank Aceh Syariah merupakan unit
rasmi dari pada Bank Aceh untuk perbankan
Islam, dahulunya bernama (BPD Syariah) Bank Pembangunan Daerah Syariah Istimewa
Aceh. Bank ini
merupakan BUMD
(Badan Usaha Milik Daerah) milik kerajaan
Aceh yang
Ibu Pejabat
berada di Banda Aceh.
Bank Pembangunan Daerah Istimewa Aceh (BPD) ditubuhkan pada
saat
penumbuhan Propinsi Daerah Istimewa Aceh tahun
1956. Pada saat tersebut, kerajaan
negeri belum memiliki bank tersendiri, yang
dijadikan sebagai alat kelengkapan pemerintah
kerajaan negeri atas dasar
meningkatkan taraf hidup rakyat dan menambah Pendapatan Asli Daerah
(PAD).
Sejarah Penubuhan Bank Aceh Syariah
Idea penumbuhan
Bank Pembangunan Daerah Istimewa Aceh, berawal pada saat penumbuhan Provinsi Daerah Istimewa Aceh tahun 1956. Pada masa tersebut, Pemerintah
Negeri belum mempunyai bank tersendiri, yang dijadikan sebagai alat kelengkapan Pemerintah Kerajaan Negeri, yang bertujuan untuk meningkatkan
pertumbuhan ekonomi, meningkatkan taraf hidup rakyat serta menambah Pendapatan Asli Daerah (PAD).
Atas dasar kepentingan tersebut, Pemerintah Kerajaan Negeri memandang
perlu adanya institusi
kewangan milik Negara yang berperanan sebagai bank pembangunan di Negeri, disamping
bank-bank pemerintah yang telah ada.
Awal pemerintah daerah Aceh mendirikan Perseroan Terbatas
(Naamloze Vennootschap) dengan nama “Bank Kesejahteraan Aceh N.V” yang dimulai sejak tanggal 19 November
1958.
Pendirian Bank Pembangunan
Daerah
Istimewa Aceh
(BPD) sepenuhnya mendapat dukungan dari Dewan Perwakilan Rakyat Daerah Peralihan ProvinsiAceh di Kutaradja, dengan
adanya Surat
Keputusan Nombor: 7/DPRD/5 tanggal
7 September 1957 dan dengan adanya akte dari wakil notaris Mula
Pangihutan Tamboenan di Kutaradja Nombor:
1 tanggal 1
April 1958 sebagai legaliti operasionalnya, Bank
ini telah
mendapat izin
dari
Menteri Kewangan Republik Indonesia Nombor:
12096/BUM/11 tanggal 2 Februari 1960,
serta pengesahan sebagai
Institusi Hukum dari
Menteri Kehakiman Republik Indonesia dengan Surat Keputusan Nombor: J.A.5/22/9 tanggal 18 Mac
1960.
Seiring dengan keluarnya Undang-Undang
No.13
tahun 1962 mengenai ketentuan- ketentuan pokok bank pembangunan negeri, maka Pemerintah Kerajaan Aceh melalui Peraturan Daerah (PERDA)
No.12 Tahun 1963 tanggal 20 Disember 1963 tentang Bank
Pembangunan Daerah Istimewa
Aceh “Bank Kesejahteraan Aceh, N.V” mesti menyesuaikan diri dengan Undang-undang dan Selanjutnya melalui Surat Keputusan Gabernor Nombor:
54/1973 tanggal 17 April 1973 menetapkan pelaksanaan pengalihan
Bank Kesejahteraan Aceh, N.V menjadi Bank Pembangunan Daerah Istimewa Aceh. Proses pengalihan tersebut secara resmi dilaksanakan pada tanggal 6 Ogos 1973, yang
kemudian diperingati sebagai hari jadi Bank Pembangunan Daerah Istimewa
Aceh. Untuk memberi ruang gerak yang optimal, sejalan dengan perkembangan sektor moneter di tanah
air, Bank Pembangunan Daerah Istimewa
Aceh harus melakukan beberapa
perubahan atas isi
Peraturan Daerah (PERDA), khasnya di sektor
permodalan, iaitu PERDA Nombor: 10
tahun 1974, PERDA Nombor: 6 tahun
1978, PERDA Nombor: 5 tahun 1982 dan PERDA Nombor: 8 tahun 1988 dimana
untuk memperkuat fundamental industri
perbankan di tanah
air, sejalan dengan tuntutan perkembangan ekonomi makro, serta menyesuaikan dengan ketentuan-ketentuan perbankan di dunia internasional.
Adapun visi dan
misi
pendirian Bank Pembangunan Daerah
iaitu untuk membantu dan mendorong pertumbuhan perekonomian dan pembangunan negeri dari segala bidang, maka Bank Pembangunan Daerah Istimewa Aceh dengan berpedoman kepada Undang- Undang no.
7 tahun 1992 tentang Perbankan dan Peraturan
Menteri Dalam Negeri
nombor: 8 tahun 1992 tentang
Penyesuaian
Peraturan Pendirian
Bank
Pembangunan
Daerah
dengan Undang-undang nombor:
7
tahun 1992. Selanjutnya memilih
dan mengubah
bentuk
institusi hukum menjadi
Perusahaan Negeri yang ditetapkan melalui PERDA Nombor: 3 tahun 1993 tanggal 5 Pebruari
1993.
Berdasarkan Peraturan Menteri Dalam Negeri Nombor: 1 tahun 1998 tanggal 4 Februari
1998 tentang bentuk badan hukum Bank Pembangunan Daerah, maka untuk mendukung gerak dan kinerja bank, serta untuk mengubasuai dengan ketentuan-ketentuan
perbankan di tanah air serta arah perkembangan perbankan dimasa yang akan datang, Bank Pembangunan
Daerah
Istimewa Aceh melakukan
perubahan
kembali bentuk
institusi
hukum menjadi Perseroan Terbatas (PT), dengan demikian nama Bank berubah menjadi
“PT. BANK PEMBANGUNAN DAERAH ISTIMEWA ACEH”
disingkat “PT. Bank BPD
Aceh”.
Untuk memperluas pangsa pasar dan mengakomodir keperluan segmen masyarakat yang
belum terlayani oleh bank
konvensional, khususnya berkaitan dengan
masalah
keyakinan, serta di dukung oleh Undang-undang No. 7 Tahun 1997 tentang Perbankan
yang kemudian disempurnakan dengan Undang-undang No.
10 Tahun 1998, membuka
peluang yang seluas-luasnya kepada Perbankan Nasional untuk mendirikan Bank Islam
maupun jabatan Cawaangnya oleh Bank Konvensional, maka pada tanggal 28 Desember 2001
BPD Aceh
mendirikan Unit
Usaha Islam dengan
SK Direksi No.047/DIR/SDM/XII/2001.
Dengan terbitnya
izin penumbuhan unit Islam dari
Bank
Indonesia
No. 6/4/DPbs/Bna tanggal 19 Oktober 2004 maka
dibukalah Bank Pembangunan Daerah (BPD) unit Islam di Banda
Aceh yang beralamat di Jl. Tentara Pelajar Banda
Aceh yang
peresmiannya dilakukan pada tanggal 5 November
2004.
C.
Visi dan Misi dan Motto Bank Aceh Syariah
Dibawah ini akan
diuraikan
visi, misi, dan
motto PT. Bank Aceh Syariah.
1. Visi Bank Aceh Syariah
Mewujudkan Bank Aceh menjadi
bank yang terus sehat,
tangguh, handal dan terpercaya serta dapat memberikan nilai tambah yang tinggi
kepada mitra dan masyarakat.
2. Misi Bank Aceh Syariah
Membantu dan mendorong
pertumbuhan ekonomi dan pembangunan negeri dalam rangka meningkatkan taraf hidup masyarakat melalui pengembangan dunia usaha dan
pemberdayaan dunia
usaha dan pemberdayaan ekonomi rakyat, serta memberi nilai tambah
kepada pemilik dan
kesejahteraan
kepada kakitangan.
3. Motto Bank Aceh
Kepercayaan dan kemuliaan.
Kepercayaan adalah suatu manifestasi dan wujud
Bank sebagai pemegang amanah
dari Pelabur,
Pemilik
dan Masyarakat secara
luas
untuk menjaga kerahasiaan
dan
mengamankan
kepercayaan tersebut. Sedangkan Kemuliaan adalah suatu penghormatan dan penghargaan yang
sangat tinggi diberikan bank kepada
Pelabur. Dalam rangka mengemban visi dan misi bank tersebut, setiap kakitangan dan manajement harus dapat menganut, meyakini, mengamalkan dan melaksanakan nilai-nilai filisofis yang luhur yang
terkandung dalam
pilar dan perilaku
budaya kerja, yaitu:
a. Bekerja adalah ibadah kepada Allah
S.W.T dengan penuh keimanan dan ketaqwaan;
b. Profesionalisme
dan integritas kakitangan/manajemen;
c. Pengelolaan Bank secara Sehat
dan Berdaya Saing Tinggi;
d. Kepuasan
Pelabur yang tinggi;
e. Prestasi
Kerja dan Kesejahteraan
adalah
Karunia Allah S.W.T.
D.
Ruang
Lingkup Bidang Usaha Bank Aceh Syariah
Selaras dengan teknologi maklumat yang
diterapkan untuk memenuhi keperluan
masyarakat
sesuai dengan perkembangan
semasa PT.
Bank
Aceh Tbk. telah berupaya meningkatkan kualiti dan jenis produk layanan sehingga
diharapkan mampu minciptakan tingkat
kepuasan dan
loyaliti yang tinggi
untuk seluruh pelabur. Sampai masa ini produk
dan jasa Bank Aceh Syariah
adalah
sebagai berikut:
Pengumpulan Dana:
1. Giro Wadi‟ah: menggunakan prinsip Wadi‟ah Yad
al-Dhamanah
dimana
bank sebagai penerima dana titipan dapat memanfaatkan dana
tersebut dengan seizin
pemiliknya dan menjamin untuk mengembalikan titipan tersebut bila pemiliknya mengkehendaki.
Dengan
prinsip
wadi‟ah, pelabur
tidak mendapatkan jasa giro
namun mendapatkan bonus besar yang ditentukan oleh bank dan tidak diperjanjikan
di muka.
2. Deposito Mudharabah: Tabungan yang diaplikasikan di Bank Aceh Syariah
menggunakan prinsip mudharabah
mutlaqah, iaitu usaha
perkongsian antara dua belah
pihak,
dimana pihak
pertama/bank menyediakan dana dan
pihak
kedua
pelabur bertanggung jawab atas
pengolahan usaha.
Penyaluran Dana:
1. Pembiayaan Murabahah: yang dilakukan dengan cara kerja sama antara dua pihak dimana pemilik modal/bank menyediakan modal 100 perseratus sedangkan pihak
lainnya menjadi pengelola usaha
dengan mensyaratkan jenis ataupun
bentuk usaha dilakukan.
2. Pembiayaan Musyarakah: suatu kesepakatan antara bank dengan pelabur untuk membiayai suatu projek dimana
masing-masing pihak secara bersama-sama menyediakan dana dan berpartisipasi dalam kerja. Masing-masing pihak berhak atas
keuntungan dan bertanggung jawab atas segala kerugian yang terjadi sesuai dengan
pernyataan
masing-masing.
3. Pembiyaan Mudharabah: Pembiayaan secara total daripada keperluan pelabur yang diberikan
oleh bank. Keuntungan dari pada usaha ini dibahagikan bersma sesuai
dengan nisbah yang disepakati. Nisbah adalah bahagian keuntungan usaha bagi
setiap pihak
yang kadarnya ditetapkan
berdasarkan kesepakatan.
4. Pembiyaan
Ijarah: Suatu
kontrak sewa yang diakhiri
dengan
penjualan. Dalam kontrak ini pembayaran sewa
telah diperhitungkan sedemikian rupa sehingga
sebahagian
padanya merupakan pembelian
barang secara berangsur.
E.
Kekuatan dan Peluang
Secara umum, kekuatan ekonomi/perbankan Islam di Indonesia mulai nampak
nyata
setelah terjadi krisis ekonomi dan moneter di Indonesia pada akhir
tahun
1997. Krisis ekonomi
yang melanda Indonesia dimulai dengan gejolak moneter beberapa negara seperti; Thaliand,
Malaysia,
Filipina dan
Korea Selatan.
Keadaan yang demikian teruknya, ternyata tidak demikian halnya dengan sistem ekonomi Islam
seperti yang diterapkan
di bank-bank Islam di
Indonesia. Sekurang- kurangnnya ada dua faktor
yang menyebabkan
ekonomi Islam lebih kebal
berbanding ekonomi
konvensional, iaitu:
1. Sistem ekonomi
Islam tidak hanya mengejar keuntungan seperti yang dilakukan oleh bank-bank konvensional, akan tetapi melihat dari sudut pandang
lain
seperti tolong-menolong dan
ibadah.
2. Dengan sistem perkongsian untung
dan rugi tanpa mengenal
faedah.
Dengan berkembang
bank-bank Islam pada masa kini, maka banyaklah para pengamal bank sama ada
dari golongan pengamal bank konvensional mahupun pengamal bank Islam sendiri
berminat
menubuhkan
bank yang sistem operasinya berteraskan prinsip-prinsip
Syariah.
Di Nanggroe Aceh Darussalam ada beberapa bank Islam yang ditubuhkan setelah krisis ekonomi yang melanda Indonesia pada tahun 2007.
Ditubuhkannya Bank Aceh Syariah
oleh Bank Aceh melihat prospek dan kekuatan yang
telah ada di Aceh. Kekuatan dan
peluang yang dimiliki oleh Bank Aceh Syariah dihantarnya:
1. Bank Aceh Syariah merupakan (Badan
Usahan/Syarikat milik kerajaan) Aceh.
2. Penerapan Syariat Islam secara
kaffah di Bumi Serambi Mekkah.
3. Masyarakat Aceh
majoriti Beragama Islam.
4. Pemberlakuan Otonomi Khas untuk Aceh.
5. Letak Provinsi
Aceh yang startegik sehingga usaha perdagangan meningkat dan
secara langsung pertumbuhan
ekonomi juga meningkat.
F. Hambatan Penerapan Bank Islam di Aceh
1. Sosialisasi perbankan Islam oleh banyak pihak dirasai sangat kurang, sehingga masyarakat belum bersepati dengan perbankan Islam berbanding dengan bank konvensional.
2. Booming perbankan Islam tidak diimbangi oleh penyediaan tenaga profesional perbankan Islam. Kerannya, sangat dirasakan langka
dan mahalnya tenaga profesional ini.
3. Perhatian kerajaan pemerintah Pusat, Pemerintah kerajaan daerah dan peraturan Bank Indonesia yang kurang menyentuh aspek ekonomi Islam.
4. Tingginya tingkat persaingan antara perbank Syariah di Aceh khasnya, hal ini
menjadi kendala dan cabaran bagi Bank Aceh Syariah.
BAB III
PENUTUP
A.
Kesimpulan
Penubuhan Bank Syariah Mandiri oleh kerajaan pemerintah Indonesia pada tahun 1999 dan diikuti dengan penumbuhan
cawangan di merata
tempat dan salah
satu
cawangannya di wilayah Banda Aceh, Nanggroe
Aceh Darussalam yang beroperasi berteraskan Syariah Islam. Adapun penubuhan Bank Aceh Syariah dilakukan pada tahun 2004 di Banda Aceh yang sistem operasinya juga menggunakan
prinsip-prinsip Syariah.
Kedua-dua
bank Islam ini mempunyai misi dan visi dalam menawarkan perkhidmatan bank
Islam kepada
pelanggan untuk
memberikan kepuasan kepada
pelanggan. Selain itu, kedua-dua bank tersebut dalam
operasinya dikendalikan
oleh kakitangan bank yang terdiri dari ketua pengarah eksekutif, setiausaha, ketua bahagian
operasi, bahagian pengurus
kawal data, bahagian perkhitmatan pelanggan, bahagian operasi, bahagian
pembiyaan, bahagian pengurus kakitangan, bahagian pengurus akaun dan
bahagian lainnya.
Selain itu juga, kedua bank tersebut mempunyai Dewan Pengawas Syariah atau
DPS yang mempunyai
tugas
dan tanggung jawab
sebagai pengawas
setiap produk
perbankan yang ditawarkan kepada
pelanggan serta
merumuskan produk-produk bank yang baru
supaya selari
dengan
prinsip-prinsip Islam.
B. Saran
Penulis menyadari bahwa makalah ini
masih jauh dari sempurna. Maka penulis mohon kritik dan saran guna perbaikan
untuk masa yang akan datang.
DAFTAR PUSTAKA
Abdul
Ghaofur Anshori.
Perbankan Syariah di Indonesia. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press,
2007.
Abdul Halim
Mat Diah. Suatu Contoh Tentang Huraian Metodeologi. Kuala Lumpur,
Malaysia: Usuluddin, Akademi Pengajian Islam, University Of Malaya,
1987.
Alyasa Abubakar. Syari‟at Islam di Provinsi Nanggroe
Aceh Darussalam, Paradigma,
Kebijakan dan Kegiatan, Banda Aceh: Dinas Syari‟at Islam Provisi Nanngroe Aceh Darussalam, 2008.
Asmad Bin Daud, Peranan Majelis Penasihat Syariah (MPS) dalam Pembangunan Produk
Perbankan Syariah: Kajian di Bank
Muamalat Malaysia Berhad. Jabatan Syariah dan
Ekonomi, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya,
2008.
Post a Comment for "Hambatan penerapan bank Islam di Aceh"